Minggu, 04 September 2022

Hikayat

Menemukan Nilai-Nilai dalam Hikayat


Pengertian
Hikayat adalah salah satu bentuk karya sastra, terutama dalam bahasa Melayu yang berisikan tentang kisahcerita, dan dongeng. Umumnya mengisahkan tentang kehebatan maupun kepahlawanan seseorang lengkap dengan keanehan, kesaktian serta mukjizat tokoh utama. Istilah hikayat merupakan kata serapan dari bahasa Arab, yaitu “haka” yang berarti cerita. Tapi, secara harfiah hikayat berarti kenang-kenangan yang merupakan sinonim dari riwayat atau tarikh. Hikayat dapat dibedakan menjadi cerita rakyateposdongeng, cerita Islamsejarahbiografi dan cerita berbingkai. Hikayat ditulis oleh pujangga untuk mengekspresikan buah pikirannya dalam bentuk prosa rekaan sebagai pelipur lara (https://id.wikipedia.org/wiki/Hikayat).

 

 

Tujuan
Hikayat ditulis dengan tujuan untuk menghibur pendengarnya, seperti Hikayat Hang Tuah yang dapat membuat para pendengar terhanyut dengan cerita di dalamnya. Selain itu, hikayat juga berfungsi untuk mendokumentasikan sesuatu seperti silsilah kerajaan tertentu.

Ada juga hikayat yang dibuat dengan jalan cerita tidak nyata atau dilebih-lebihkan dengan tujuan membuat musuh takut dengan kerajaan dalam cerita tersebut. Karya cerita ini biasanya diminta oleh sang raja sehingga seolah-olah kerajaannya lah yang paling perkasa. Hal ini dilakukan untuk menjaga kerajaannya dari serangan musuh-musuh yang mengancam keberadaannya

 

Ciri Hikayat
Ciri - ciri hikayat adalah sebagai berikut:

ü  berisi kisah - kisah kehidupan lingkungan istanaistana sentris

ü  banyak peristiwa yang berhubungan dengan nilai - nilai Islam. Nama nama tokoh dipengaruhi oleh nama - nama Arab 

ü Ditemukan tokoh dengan karakter diluar batas kewajaran 

ü  tidak ada pembagian bab atau judul.

ü  juru cerita tidak pernah disebut secara eksplisit (anonim)

ü  sulit membedakan peristiwa yang nyata dan peristiwa yang imajinatif/khayal dari mulut ke mulut (peristiwa seringkali tidak logis)

ü  banyak menggunaka kosakata yang kini tidak lazim 

ü  seringkali menggunakan pernyataan yang berulang - ulang

ü  sulit memahami jalan ceritanya

ü  berkembang secara statis

ü  berbahasa klise, meniru bahasa penutur sebelumnya

ü  bersifat alogis, menggunakan logika sendiri tidak sesuai dengan logika



                                                https://saintif.com/contoh-teks-hikayat/




Hikayat Isma Yatim

Seorang menteri di benua Keling, Megat Nira namanya telah pergi membawa

diri ke negeri Masulipatam, sebab malu alah bermain catur dengan seorang

hulubalang di hadapan majlis rajanya.


Pada masa isterinya hampir akan bersalin, maka diketahuilah oleh Megat Nira

daripada beberapa alamat yang disaksikannya, bahawa ia akan memperolehi

seorang anak yang amat bijaksana. Hal ini terbukti apabila Isma Yatim

diserahkan mengaji kepada seorang mualim bernama Sufian dengan cepat

dapat ia mengarang hikayat, mula-mulanya hikayat untuk kanak-kanak,

kemudian dikarangkannya pula hikayat-hikayat yang mengandungi tamthil

‘ibarat untuk menambah akal dan menyukakan hati segala golongan orang

ramaia hingga termasyhurlah kebijaksanaannya ke seluroh negeri itu.


Sesudah itu dikarangkannya pula sebuah hikayat yang mengandungi panduan

dan nasihat bagi raja-raja, lalu ia pergi kepada perdana menteri minta

persembahkan hikayat itu kepada raja. Maka oleh perdana menteri itu dibawanya

Isma Yatim bersama-sama mengadap raja, dan pada hari itu juga ia

telah diambil raja bekerja di dalam istana. Tiada beberapa lama sesudah itu ia

telah diberi kerja menghampar permaidani raja dan kemudiannya dijadikan

biduanda.


Tatkala beramah mesra dengan seorang nakhoda yang datang daripada negeri

asing ke negeri Indera-Patani, Isma Yatim telah menerangkan kepada nakhoda

itu enam syarat yang harus diketahui oleh dagang sebagai membalas budi, maka

nakhoda itu telah menghadiahkan pakaian yang indah-indah kepada Isma

Yatim, demikian juga sebuah chanda-peti permainan ajaib yang didapatnya di

pulau Mutia Langkawi untuk dipersembahkan kepada raja. Di dalam peti itu

ada dua buah permata Nila Kendi namanya. Sebuah daripada permata itu jika

diletakkan di atas talam nescaya keluar dua ekor merak yang pandai berpantun

dan berseloka; sebuah lagi permata itu jika diletakkan di atas geta keemasan

akan keluar seorang puteri yang amat cantik parasnya. Dengan kebijaksanaan

Isma Yatim, akhirnya puteri yang bernama Ratna Kendi Maheran Langkawi

dari permata Nila Kendi itu menjadi isteri raja.


Apabila terbit ancaman tentera Raja Rum Safar dan akan melanggar negeri itu

maka Isma Yatim telah dinaikkan pangkatnya daripada jawatan bendahari

menjadi panglima perang, dan dengan kebijaksanaannya tentera-tentera musuh

itu dapat dikepungnya; tetapi kemudian kedua pihak itu telah mengikat

persahabatan. Isma Yatim telah pula diangkat memegang jawatan perdana

menteri.


Puteri Indera, permaisuri raja, mendapat tahu bahawa Puteri Ratna Kendi

Maheran Langkawi telah hamil, maka khuatirlah ia kiranya bertambah-tambah

kasih raja akan puteri itu, lalu difitnahkan oleh permaisuri, dikatakannya puteri

itu hendak meracun baginda. Oleh terlalu murkanya.maka raja pun menyuruh

bunuh tuan puteri itu; tetapi dengan kebijaksanaan Isma Yatim, yang

melindungi puteri itu, iaitu disembunyikannya di dalam rumah di tengah-tengah

sebuah kebun.


Raja telah menyesal oleh menghukum bunuh tuan puteri itu dengan tiada usul

periksa lagi, maka ketika itu baharulah Isma Yatim menerangkan rahsia bahawa

perintah baginda itu sesungguhnya tidak dijalankan. Puteri Ratna Kendi

Maheran Langkawi bersama-sama Dewi Rum yang lahir dalam persembunyian

itu, telah di sambut kembali ke istana dengan segala keraian.


Apabila raja telah mangkat maka puteri baginda itulah naik takhta kerajaan

dengan geIaran Mengindera Seri Bulan di-Semudera Negara, di-bawah

pimpinan dan didekan kedua ibu suri serta Perdana Menteri Isma Yatim. Pada

masa memimpin tuan puteri itu memerentah kerajaan banyak-lah nasihat dan

kias ‘ibarat yang amat berharga diberi oleh Isma Yatim. Akhir-nya tuan puteri

itu berkahwin dengan Indera Mempelai, putera Raja Shahdon Mengindera.


Analisis nilai-nilai hikayat Isma Yatim:

1. Nilai Agama: 

      Ilustrasi: Hal ini terbukti apabila Isma Yatim diserahkan mengaji kepada seorang mualim bernama Sufian dengan cepat dapat ia mengarang hikayat, mula-mulanya hikayat untuk kanak-kanak, kemudian dikarangkannya pula hikayat-hikayat yang mengandungi tamthil ‘ibarat untuk menambah akal dan menyukakan hati segala golongan orang ramaia hingga termasyhurlah kebijaksanaannya ke seluroh negeri itu.


2. Nilai Pendidikan

    Ilustrasi: 

    (1) Raja telah menyesal oleh menghukum bunuh tuan puteri itu dengan tiada usul periksa lagi, maka ketika itu baharulah Isma Yatim menerangkan rahsia bahawa perintah baginda itu sesungguhnya tidak dijalankan. 

    (2) Pada masa memimpin tuan puteri itu memerentah kerajaan banyak-lah nasihat dan kias ‘ibarat yang amat berharga diberi oleh Isma Yatim. 


3. Nilai Estetika

      Ilustrasi: ... demikian juga sebuah chanda-peti permainan ajaib yang didapatnya di pulau Mutia Langkawi untuk dipersembahkan kepada raja. Di dalam peti itu ada dua buah permata Nila Kendi namanya. Sebuah daripada permata itu jika diletakkan di atas talam nescaya keluar dua ekor merak yang pandai berpantun dan berseloka; sebuah lagi permata itu jika diletakkan di atas geta keemasan akan keluar seorang puteri yang amat cantik parasnya.


4. Nilai Moral:

    Ilustrasi: 

    (1) ... Apabila terbit ancaman tentera Raja Rum Safar dan akan melanggar negeri itu maka Isma              Yatim telah dinaikkan pangkatnya ...

    (2) ... dan dengan kebijaksanaannya tentera-tentera musuh itu dapat dikepungnya; tetapi kemudian          kedua pihak itu telah mengikat persahabatan. 

    (3) ... lalu difitnahkan oleh permaisuri, dikatakannya puteri itu hendak meracun baginda. Oleh terlalu murkanya. maka raja pun menyuruh bunuh tuan puteri itu; tetapi dengan kebijaksanaan Isma Yatim, yang melindungi puteri itu, iaitu disembunyikannya di dalam rumah di        tengah-tengah sebuah kebun.

    (4) Raja telah menyesal oleh menghukum bunuh tuan puteri itu dengan tiada usul periksa lagi, maka        ketika itu baharulah Isma Yatim menerangkan rahsia bahawa perintah baginda itu sesungguhnya        tidak dijalankan.

     Catatan: 

     Perhatikan tanda >>> (...) artinya terdapat cerita sebelumnya dari kutipan yang diambil 


5. Nilai Budaya:

    Ilustrasi: Apabila raja telah mangkat maka puteri baginda itulah naik takhta kerajaan dengan geIaran Mengindera Seri Bulan di-Semudera Negara, di-bawah pimpinan dan didekan kedua ibu suri serta Perdana Menteri Isma Yatim.



Lembar Kerja

Nama Klompok:
1. ........................
2. ........................
3. ........................

      4. ........................

Kelas: ......................

Petunjuk:
1. Berdasarkan kelompok masing-masing, analisislah nilai-nilai yang tekandung dalam hikayat "Gul Bakwali"
2. Ceritakan kembali dengan bahasa Anda sendiri hikayat "Gul Bakwali"

HIKAYAT GUL BAKAWALI



Alkisah peri mengatakan  Taju’l-Muluk bermain bermain catur dengan Puteri Jenuh Hati dan peri ia menebus keempat-empat saudara(nya) itu serta dengan sekalian harta benda mereka itu. Kata Sahibu’l-Riwayah, setelah beberapa bulan lamanya Taju’l-Muluk berbuat pekerjaan kepada amir itu, maka wang pun telah adalah sedikit padanya. Pada sekali persetua pergilah ia meminta hukum kepada amir itu, katanya. ’Ya tuanku, tuanku, adalah seorang sahabat hamba baharu tiba di negeri ini. Kalau dapat kiranya hamba pinta apalah hendak pergi kepadanya sejam dua pada tiap-tiap hari. ’Maka sahut amir itu,’Baiklah anakku. 

Pergilah tuan barang bila anakku kehendaki. Tiada kehendaki. Tiada sekali-kali ayahanda lintangi tuan. ’Sebermula daripada hari ini tiadalah lain pekerjaan Taju’l-Muluk itu melainkan pada tiap-tiap hari pergi bercatur ke mana-mana. Maka habislah sekalian orang-orang pandai di dalam negeri itu dialahkannya. Maka apabila dilihatnya tiada dapat orang melawan ia bermain itu, maka berfikirlah ia, ’Bahawasanya inilah ketikanya baik aku mengadu pula nasib malangku ini kalau-kalau ada sudah tuahnya, maka dapat aku menang bermain dengan puteri itu. Dan saudaraku pun dapat kulepaskan daripadanya. Maka ubat mata ayahku itu dapatlah kelak kucari dia.' 

Setelah ia berfikir demikian, pada suatu hari pergilah ia berjalan di hadapan mahligai Puteri Jenuh Hati itu. Maka apabila sampailah ia di mahligai itu terpandanglah ia seorang perempuan tua keluar dari magligai itu. Maka Taju’l-Muluk pun bertanyalah kepada orang-orang di situ, ‘siapa perempuan ini?’ Maka   jawabnya, ‘Tiadakah tuan ketahui perempuan tua inilah penghulu mahligai ini. Maka tiadalah dilalui oleh tuan puteri itu perkataannya. ’Demi didengar oleh Taju’l-Muluk akan perkataan orang lain, maka berkatalah ia di dalam dirinya, ‘Hai Taju’l-Muluk, Oleh perempuan inilah kelak hasil pekerjaanmu. 

Sekarang pun carilah muslihat belenggukan hatinya, moga-moga jika ada sesuatu honar puteri itu, dapat diketaui dia.’ Setelah dia berfikir demikain maka pergilah ia mendapatkan perempuan tua itu.Seraya membuangkan dirinya ke kaki perempuan tua itu dengan tangisnya. Maka perempuan tua itu pun terlatah-terlatah sambil berkata, ‘Hai orang muda, benarlah tuan apa mulanya maka tuan selaku ini? Wah, gilalah tuan atau aniayakah tuan? Aduhai sampainya hati mereka berbuat aniaya ke atas orang seelok ini. Ayuhai khabarilah tuan apa jua mulanya maka tuan menangis selaku ini? Maka Taju’l-Muluk pun bersauklah demikian bunyinya:

Apalah ditanya ditanya hal yang leta           * Haram di dunia seorang seorang tak nyata,

Hati terbakar kalbu bercinta                        * Hidup dua hari azab semata

Malang celaka ditakdirkan ditakdirkan       * Haram seorang seorang tiada pembela Allah 

Malam dan siang di dalam                          * Tak tau ke mana dituju hala bala

‘Ayuhai nenekanda, adapun hamba ini seorang seorang musafir dagang piatu. Di dalam negeri ini tiada mempunyai mempunyai sanak saudara  ataupun sahabat handai. Hanyalah  Tuhan Ghafuru’l-rahim   jua yang   memeliharai hamba. Maka negeri hamba pun  jauh ke selatan. Sebagai lagi dengarkan ya nenekanda, maka adalah hamba ini seorang nenek yang telah datang bersama-sama hamba di sini. Maka dengan kuasa Tuhan Wahidu’l-Qahar  telah beberapa tahun lamanya ia meninggalkan hamba kembali ke daru’l-baqa. Maka dengan sesungguhnya sekalian susuk jijaknya dan usul sifatnya itu hamba dapati sepenuh-penuh kepada nenekandalah. Maka oleh kerana terlihat oleh  sifat yangdemikian itu  termesralah kasih hamba kepada nenekanda. 

Bahkan  seolah-olah  rasa hamba nenekanda hamba almarhum inilah gerangan diturunkan Allah pula ke dunia. Maka sekarang pun  nenekanda dan haraplah  pertaruhkan apalah diri hamba kelak  kepada belas kasihan nenekanda, kerana tiadalah lain orang lain hamba di lihat dalam dunia ini yang boleh memeliharai cucunda ini’. Hatta apabila didengar oleh orang tua itu akan akan ratap Taju’l- Muluk serta baik rupa , maka cenderunglah hatinya seraya katanya, ‘Ayuhai cucuku, daripada hari ini tuanlah menjadi cucuku dunia akhirat kerana akupun tiada bercucu.’ 

Maka apabila dilihat oleh Taju’l- Muluk akan perempuan tua itu telah termasuk di dalam serlingnya, maka ia pun tunduklah, menyembah di kaki ajuz itu. Maka segeralah disambut dan dipeluk oleh perempuan tua itu serta katanya, ‘Diamlah tuan, diamlah. Banyak linang, janganlah tuan membalutkan mata tuan itu,’ lalu dibawanya masuk ke rumahnya dan dengan diperjamuanya dengan serba makanan. Setelah selesai daripada makan minum, maka ujar Taju’l- Muluk, ‘Hai nenekku, adapun hamba ini ada bekerja pada seorang seorang amir. Sebab itu biarlah hamba pergi mengerjakan dahulu pekerjaannya itu.’

Maka sahut nenekanda, ‘Wahai cucuku, janganlah tuan bersusah- susah hendak mencari nafkah itu. Khabarilah tuan berapa laksa dinar atau barang sebagainya  yang cucuku kehendaki itu. Bahawasanya akan harta nenekanda itu tiadalah terkira-kira dan tiada pula siapa yang hendak nenek berikan. Sekarang nenek berikan. Sekarang pun hai cucuku, sekalian harta cucuku, sekalian harta itu, tuanlah yang empunya dia kerana nenek pun telah tua. Apalah gunanya nenek simpan harta sebanyak itu.’ Maka apabila didengarlah oleh Taju’l- Muluk perkataan orang tua itu, maka sahutnya, ‘Hai nenekandaku, apalah gunanya harta dunia ini kepada cucunda, masakan lebih daripada cucunda beroleh nenek yang nenekanda hamba sendiri ,’ seraya dikeluarkan wang gajinya daripada amir itu hendaklah diserahkannya kepada neneknya itu. 

Maka ujar neneknya, ‘Hai cucuku, bawalah wang ini buat belanja cucuku. Jika kurang ambillah seberapa banyak cucuku kehendaki.’ Maka Taju’l-Muluk pun diamlah. Sejurus kemudian lalu bermohon pulang ke rumah tuannya amir itu. Syahadan maka Taju’l-Muluk pun tiadalah berhenti pada tiap-tiap hari pergi berulang kepada neneknya. Maka neneknya itu pun makin lama makin mesra kasihnya akan Taju’l-muluk. Maka sekali persetua, sedang neneknya bersuka-suka bercakap dengan Taju’l-Muluk itu, bertanyalah ia, “Hai nenekku, apalah jua gerangan sebabnya tiada orang dapat mengalahkan Puteri Jenuh Hati bermain catur itu?’ 

Demi didengar oleh neneknya itu, tiadalah ia (berkata) beberapa lama suatu pun tiada apa jawabnya. Tiada apa jawabnya. Maka Taju’l-Muluk pun makinlah berulang ditanya berulang ditanya  juga. Maka neneknya pun tiada terdaya lagi seraya katanya, ‘Hai cucuku, apalah cucuku endahkan halnya itu?’ Maka jawab Taju’l- Muluk, ‘Sekadar hamba hendak mengetahui sahaja. Khabari apalah hamba, nenekku.’ Maka sahut neneknya, ‘tiadalah nenek dapat khabarkan rahsia itu kerana jikalau diketahui orang rahsia itu, menjadi rosaklah pekerjaannya dan kita pun binasalah.’ 

Maka sahut Taju’l- Muluk, ‘astaghfirullah nenekku! Gilakah hamba hendak membinasakan diri hamba sendiri.’ Maka neneknya itu pun tiada berdaya lagi seraya katanya, ‘Adapun tuan puteri itu ada memelihara seekor kucing dan tikus   Yang telah diajarinya beberapa lama. Maka di atas kepala kucing itulah ditaruhnya suatu pelita dan nya suatu pelita dan tikus itu menghadap di baliknya pelita itu. Maka itu. Maka apabila dilihatnya ia hendaklah, segeralah.

 

 






Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Artikel Sastra

Kalian dalam Sebuah Episode